Wykładziny do urzędu – jakie wybrać? Sprawdź, gdzie najlepiej je kupić

28 listopad 2022

Obiekty użyteczności publicznej to miejsca, które powinny być odpowiednio dostosowane do potrzeb pracowników, jak również osób, które je odwiedzają. Jednym z aspektów, na które kładzie się szczególny nacisk w kwestii wyposażenia urzędów i instytucji, jest dobór pokrycia podłogowego, które powinno być nie tylko atrakcyjne wizualne, ale przede wszystkim trwałe i wytrzymałe. Jakie wykładziny do urzędu należy wybierać i czym się kierować podczas ich zakupu?

Jakie wymagania powinny spełniać wykładziny do urzędu?

Zdaniem ekspertów wystrój miejsca pracy ma duży wpływ na samopoczucie pracowników oraz ich produktywność podczas pracy. Warto jednak pamiętać, że chociaż estetyka wnętrza jest niezwykle ważna w przypadku przestrzeni biurowych oraz obiektów użyteczności publicznej, to kluczowym czynnikiem, który należy brać pod uwagę podczas doboru wyposażenia i akcesoriów, powinna być ich wytrzymałość i funkcjonalność. Doskonałym tego przykładem są wykładziny do urzędu, których właściwy dobór niesie za sobą wiele korzyści.

Jaka powinna być idealna wykładzina do urzędu? Wśród parametrów, którym należy się przyjrzeć, wymienia się takie kwestie jak:

  • odporność na uszkodzenia mechaniczne – by wykładzina zachowała swój oryginalny wygląd przez długi czas, powinna być ona na tyle wytrzymała, by nie dochodziło do jej przedarcia, przetarcia czy też zniszczenia;
  • bezpieczeństwo użytkowania – wykładzina w urzędach musi być układana w taki sposób, by nie było możliwości potknięcia się o nią. Ważnym czynnikiem jest również antypoślizgowość podłogi stosowanej w miejscach publicznych. W obiektach biurowych i urzędach zaleca się, by wykładziny podłogowe wykazywały antypoślizgowość
  • trudnopalność – wykładziny do pomieszczeń biurowych i urzędów powinny posiadać deklarację zgodności lub certyfikat CE, który poświadcza ich klasę trudnopalności. Najlepszym rozwiązaniem pod tym względem są wykładziny z oznaczeniem klasy Bfl-s1 lub Cfl-s1;
  • antyalergiczność – podłoga wybierana do urzędów nie powinna powodować reakcji uczuleniowych ani u pracowników, ani u interesantów. W związku z tym w miejscach tych najczęściej stosuje się wykładziny wykonane z certyfikowanych materiałów syntetycznych;
  • izolacja akustyczna – warto, by wykładziny umieszczane w obiektach użyteczności publicznej gwarantowały dobrą absorpcję hałasu, co zapewnia komfort osobom znajdującym się w pomieszczeniu;
  • łatwość w utrzymaniu czystości – każdego dnia urzędy odwiedza wiele osób, które nie tylko przyczyniają się do zużycia podłoża, ale także do jej zabrudzenia. Wykładziny wybierane do tych obiektów powinny być zatem wykonane z takich materiałów, które są wygodne w czyszczeniu i plamoodporne.

Jaki rodzaj wykładziny do urzędu wybrać?

W urzędach można stosować niemal każdy rodzaj wykładziny podłogowej, dobrany zgodnie z profilem działalności danej instytucji. Najczęściej umieszcza się w nich:

  • wykładziny elastyczne PCV – podłoże wykonane z polichlorku winylu, które jest łatwe do utrzymania w czystości, a przy tym odporne na czynniki zewnętrzne, wytrzymałe i skutecznie wygłuszające hałas. Ze względu na duży wybór kolorów i wzorów odpowiedni wybór tego rodzaju wykładziny nie jest prosty, jednak daje nam nieograniczone możliwości aranżacyjne przestrzeni. Wykładziny elastyczne PCV polecane są do stosowania głównie w gabinetach, pomieszczeniach sanitarnych i socjalnych, w kantynach oraz na korytarzach;
  • wykładziny dywanowe w płytkach – świetna alternatywa dla tradycyjnej wykładziny w rolce, która pozwala na szybką wymianę uszkodzonych fragmentów podłogi bez konieczności usuwania całego pokrycia. Takie wykładziny dobrze wygłuszają pomieszczenie, są wytrzymałe, wygodne w czyszczeniu i antypoślizgowe. Szeroka gama kolorystyczna sprawia, że wybierane są one przede wszystkim do biur i gabinetów, jak również na korytarze;
  • panele winylowe LVT – polecane dla osób, które cenią sobie estetykę i klasę tradycyjnych podłóg drewnianych. Wyróżniają się heterogeniczną, wielowarstwową budową, jak również niezrównaną wytrzymałością, łatwością w utrzymaniu czystości i estetycznym wyglądem. Jest to znakomita opcja do biur, gabinetów i na korytarze.

Wykładziny do urzędu – ceny

Ceny wykładzin do urzędu są zróżnicowane i zależą m.in. od rodzaju pokrycia podłogowego, materiałów wykorzystanych do jego produkcji oraz parametrów użytkowych. Przyjmuje się, że ceny wykładzin elastycznych PCV wynoszą około od około 50 zł/m2, natomiast ceny paneli winylowych LVT do urzędów zaczynają się od około 80 zł/m2.