Wykładziny do sądu, prokuratury i innych budynków wymiaru sprawiedliwości

19 kwiecień 2023

Stworzenie atrakcyjnej wizualnie, a zarazem funkcjonalnej przestrzeni publicznej to prawdziwe wyzwanie dla architekta. W takich miejscach jak sąd czy też prokuratura szczególnie ważne jest to, by umiejętnie połączyć kwestie bezpieczeństwa, higieny, trwałości użytkowej, odpowiedniej akustyki oraz kosztów. Jak dobierać wykładziny do budynków wymiaru sprawiedliwości w zależności od ich przeznaczenia i natężenia ruchu?

Na co zwrócić uwagę przed wyborem wykładziny do sądu lub prokuratury?

Projektowanie wnętrz obiektów użyteczności publicznej nie należy do najłatwiejszych zadań i wymaga uwzględnienia wielu czynników, które mają wpływ nie tylko na wygląd pomieszczeń, ale także na ich funkcjonalność. Mając na myśli dobór podłogi do sądu czy też prokuratury, dobrze jest skupić się na takich kwestiach jak:

  • spełnienie norm prawnych – każdy obiekt użyteczności publicznej podlega określonym wytycznym związanym z projektowaniem przestrzeni – dotyczy to również budynków wymiaru sprawiedliwości. W związku z tym zapoznanie się z tymi przepisami jest niezbędne, by móc rozpocząć prace nad doborem podłogi;
  • natężenie ruchu – oszacowanie liczby użytkowników, którzy będą na co dzień korzystać z danego obiektu, jest kluczowe, by móc odpowiednio dobrać do niego podłoże. Wykładziny obiektowe muszą być zatem wybierane w zależności od spodziewanego natężenia ruchu w konkretnym pomieszczeniu oraz jego przeznaczenia;
  • odporność na ścieranie – intensywna eksploatacja wykładziny może spowodować nadmierne ścieranie jej powierzchni. Z tego powodu warto upewnić się, czy podłoga w danym obiekcie posiada klasę T lub P, charakterystyczną dla wykładzin stosowanych w pomieszczeniach o dużym lub bardzo dużym natężeniu ruchu;
  • stabilność i antypoślizgowość – niezależnie od stopnia natężenia ruchu wykładzina w obiektach znajdujących się w budynkach wymiaru sprawiedliwości musi być stabilna, równa i antypoślizgowa. Ten ostatni parametr określany jest symbolem R i powinien mieć wartość na poziomie od R9 do R13 w przypadku stref wejściowych do sądu czy też prokuratury.

Wykładziny na sale rozpraw a podłogi do pomieszczeń administracyjnych

Nie istnieją jednoznaczne wytyczne na temat tego, jaki konkretny typ wykładziny powinien być wybierany do budynków wymiaru sprawiedliwości. Wynika to w dużej mierze z tego, że każde pomieszczenie pełni tu nieco inne funkcje i wymaga zastosowania innego podłoża. Jeżeli chodzi o pomieszczenia administracyjne w sądach i prokuraturze, to najlepszym rozwiązaniem są tu wykładziny dywanowe w rolce, charakteryzujące się doskonałą izolacyjnością akustyczną oraz wytrzymałością. Warto również dodać, że pomieszczenie, w którym podłoga pokryta jest miękką wykładziną o klasycznym wzornictwie, sprawia wrażenie przytulnego i estetycznego.

Nieco innego wyboru powinniśmy dokonać w przypadku podłogi na salę rozpraw lub korytarz sądowy. Tu zdecydowanie lepszą opcją będą panele LVT z klasą użyteczności 33/34. Takie podłoże wykazuje wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i odkształcenia, a przy tym bardzo dobrze radzi sobie z dużym natężeniem ruchu. Co więcej, panele winylowe zapewniają doskonałą izolację akustyczną i łatwość w utrzymaniu czystości, dzięki czemu wymagają zaledwie minimalnej pielęgnacji.

Wykładziny domowe w sądzie lub prokuraturze – fałszywa oszczędność, której należy unikać

Niestety, wciąż zdarzają się sytuacje, w których klienci rezygnują z zakupu dobrej jakości wykładziny obiektowej o podwyższonej odporności na ścieranie i zwiększone natężenie ruchu, a zamiast tego decydują się na wybór wykładziny o niższej klasie użytkowej, np. 22. W dość krótkim czasie okazuje się jednak, że jest to mocno nietrafione rozwiązanie. Pamiętajmy, że wykładziny domowe nie są dostosowane do tak dużego natężenia ruchu, z jakim spotykamy się w sądzie czy też prokuraturze. Co więcej, takie pokrycia nie posiadają niezbędnych atestów dotyczących antypoślizgowości i trudnopalności, a ich kolor może szybciej blaknąć pod wpływem intensywnego użytkowania.

Wniosek z tego jest jeden – na podłogach do obiektów użyteczności publicznej nie należy oszczędzać, zwłaszcza jeśli zależy nam na zachowaniu reprezentatywnego charakteru tych pomieszczeń.