Jaka wykładzina do sklepu?

18 luty 2020

Podłogi w sklepach można wykańczać z użyciem różnych typów materiałów. Wśród nich dostępne są także wykładziny, które oferowane są w wielu wariantach do wyboru. Jakie rodzaje wykładzin rekomendowane są do obiektów handlowych?

Zachęcamy do sprawdzenia naszych propozycji!

Wykładzina jest popularnym rodzajem materiału podłogowego stosowanego w różnych obiektach użytkowych, w tym także w handlu. Może tworzyć wytrzymałe, odporne na ścieranie nawierzchnie, które dodatkowo mogą posiadać atrakcyjny wygląd, a przy tym spełniać odpowiednie normy i wymogi BHP.

Do sklepu można wybrać różne typy wykładzin obiektowych, w tym wykładziny elastyczne, na przykład PCV, a także wykładziny dywanowe. Co sprawdzi się najlepiej? Zapraszamy do lektury!

Wykładziny do sklepów – elastyczne i dywanowe

Wykładziny obiektowe można podzielić na dwie kategorie, a dokładnie na:

Wykładziny elastyczne

W pierwszym przypadku mamy do czynienia z pokryciem podłogowym gładkim, zmywalnym, które dzięki temu jest łatwe do utrzymania w czystości – mogą być zmywane popularnymi środkami czystości, a także dezynfekowane.

Wykładziny te najczęściej produkowane są z PCV, czyli z polichlorku winylu. Rzadziej stosowane są inne typy wykładzin elastycznych jak powstające z naturalnych materiałów linoleum czy wysoce odporne na ścieranie wykładziny kauczukowe.

Warto tutaj wspomnieć również o alternatywie dla wykładzin PCV w rolkach, a mianowicie o panelach LVT (Luxury Vinyl Tiles), czyli panelach winylowych. Są to panele wykonane z użyciem PCV, które posiadają postać gotowych elementów o kształcie desek lub kafelków. Pozwalają na przygotowanie realistycznie wyglądających podłóg o różnych wzorach, na przykład drewna.

Stosować można także płytki techniczne, czyli płytki z PCV, które układane są jak puzzle. Często są one wybierane do sklepów sportowych.

Wykładziny dywanowe

W handlu stosowane są także wykładziny dywanowe, które montowane są przede wszystkim w butikach odzieżowych, w sklepach z obuwiem, w księgarniach, lecz również w innych obiektach handlowych.

Pozwalają one na stworzenie przytulnej przestrzeni. Często wybierane są wykładziny flokowane, które są materiałem trudnościeralnym, a przy tym bardzo eleganckim.

Wszystkie z tych wykładzin występują w wielu wzorach do wyboru, dlatego można dopasować je specjalnie do konkretnej aranżacji wnętrza, aby stworzyć atrakcyjnie prezentujący się sklep, który będzie zachęcał do wejścia do środka i zrobienia zakupów.

Czym warto kierować się przy zakupie wykładziny przeznaczonej do sklepu?

Czym powinna cechować się dobra wykładzina do sklepu?

Wykładziny przeznaczone do sklepów powinny spełniać właściwe wymogi, aby korzystanie z nich było komfortowe i bezpieczne.

Warto zatem zwrócić uwagę nie tylko na wygląd wykładziny, lecz również na jej parametry techniczne, ponieważ to od nich będzie zależała jej trwałość, odporność na czynniki zewnętrzne, a także bezpieczeństwo.

Dobra wykładzina do obiektu handlowego powinna:

  • wyglądać atrakcyjnie
  • dobrze tłumić kroki
  • zapewniać przyjemną amortyzację
  • posiadać wysoki poziom antypoślizgowości
  • być łatwa do utrzymania w czystości
  • posiadać właściwości PPOŻ – przeciwpożarowe

Czym zatem należy kierować się podczas zakupów wykładziny do obiektu handlowego?

Wykładziny do sklepów – wymagania

Obiekty handlowe, w tym sklepy spożywcze, odzieżowe, kosmetyczne, sportowe, księgarnie, sklepy z elektroniką, odwiedzane są codziennie przez wielu klientów. W związku z tym właściwa wykładzina do takich przestrzeni musi spełniać określone wymogi.

Dobór właściwej wykładziny przeznaczonej do obiektu tego typu będzie wymagał zwrócenia uwagi na poniższe parametry:

  • klasa użytkowa
  • trudnopalność
  • antypoślizgowość
  • antystatyczność

Poniżej prezentujemy, czym dokładnie charakteryzują się powyższe typy parametrów.

Klasa użytkowa

Klasa użytkowa to główny parametr, jakim warto kierować się podczas zakupu wykładziny do sklepu. Określa ona odporność tego materiału na ścieranie.

Do zastosowań komercyjnych stosowane są trzy typy klas użytkowych, a mianowicie najniższy 31, średni 32 oraz najwyższy 33. Do sklepów poleca się wykładziny w klasie najwyższej, czyli 33, które są odporne na intensywne natężenie ruchu.

Trudnopalność

Kolejnym ważnym parametrem jest trudnopalność. Wykładzina o wysokiej klasie trudnopalności będzie zapobiegała pojawianiu się i rozprzestrzenianiu pożarów.

Do obiektów handlowych stosuje się wykładziny posiadające klasy Bfl S1 – to klasa wyższa, oraz Cfl S1 – to klasa niższa.

Antypoślizgowość

Wykładzina w obiekcie handlowym powinna także przeciwdziałać poślizgnięciom, nawet jeśli będzie wilgotna, na przykład z powodu rozlanej wody czy rozbitego produktu spożywczego.

Zaleca się wybór wykładzin posiadających klasę minimum R10.

Antystatyczność

Ten parametr ważny jest głównie w obiektach handlowych, w których sprzedaje się elektronikę, na przykład komputery.

Wykładziny antystatyczne rozładowują ładunki elektryczne i zapobiegają pojawieniu się zjawiska elektryzowania, które może uszkodzić sprzęt elektroniczny.

W razie dodatkowych pytań dotyczących doboru odpowiednich typów wykładzin do sklepów zachęcamy do skontaktowania się z naszą firmą!