Czym kierować się przy wyborze wykładziny do sklepu? Jaki rodzaj wykładziny wybrać?

10 listopad 2022

Sklepy i galerie handlowe to obiekty o szczególnych wymaganiach w zakresie wyboru odpowiedniego pokrycia podłogowego, które musi poradzić sobie z ekstremalnie dużym natężeniem ruchu. Stosowane tu wykładziny powinny być zatem nie tylko odporne na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, ale także budować pozytywny wizerunek lokalu i wzbudzać pozytywne wrażenie u klientów. Jaki rodzaj wykładziny do sklepu warto wybrać i na co zwrócić uwagę podczas jej zakupu?

 

Jaka wykładzina do sklepu jest najlepsza? Najważniejsze parametry

Wykładziny obiektowe, które wykorzystywane są w sklepach i galeriach handlowych, to specyficzny rodzaj podłoża, które musi spełniać pewne warunki – zarówno praktyczne, jak i estetyczne. Niejednokrotnie stanowi ono kluczowy element wystroju wnętrza, uwzględniający m.in. aspekt psychologiczno-marketingowy. Jak się okazuje, atrakcyjny wygląd lokalu, w tym także wykładziny w odpowiednim kolorze i stylu, może pozytywnie wpłynąć na decyzje zakupowe klienta i sprawić, że poczuje się on komfortowo podczas przebywania w danym sklepie.

Jaka jeszcze powinna być idealna wykładzina do sklepu lub galerii handlowej? Pod uwagę powinniśmy wziąć takie kwestie jak:

  • wytrzymałość – podłoga w sklepie jest narażona na bardzo duże natężenie ruchu, dlatego też wybierana przez nas wykładzina powinna być odporna na ścieranie i uderzenia;
  • antypoślizgowość – źle dobrana wykładzina do sklepu może stać się jedną z głównych przyczyn poślizgnięć i upadków w obiektach handlowych. W związku z tym warto decydować się na wykładziny o wysokim współczynniku antypoślizgowości R;
  • komfort użytkowania ­– ważnym aspektem podczas wyboru wykładziny do sklepu jest komfort poruszania się po przyjemnym i sprężystym podłożu, jak również możliwość tłumienia dźwięków, co ma znaczenie przede wszystkim w dużych obiektach handlowych;
  • łatwość w czyszczeniu i konserwacji – duże natężenie ruchu sprawia, że wykładziny w sklepie ulegają częstemu zabrudzeniu, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Z tego powodu w obiektach handlowych warto stosować wyłącznie takie wykładziny, które są łatwe w utrzymaniu czystości.
     

Jaki rodzaj wykładziny do sklepu wybrać?

Jeżeli chodzi o materiał wykonania wykładziny do sklepu, to w tym przypadku wybór mamy bardzo duży. Wśród najczęściej stosowanych rodzajów wykładzin wymienić należy:

  • wykładziny elastyczne PCV – jedno z najpopularniejszych pokryć podłogowych dla powierzchni handlowych, które wyróżnia się zwiększoną odpornością na intensywne użytkowanie, łatwością w utrzymaniu czystości, jak również stosunkowo niską ceną. Ze względu na szeroki wybór różnych wzorów i kolorów tego typu wykładzin dają one nieograniczone możliwości aranżacji wnętrz w sklepach, jak również na korytarzach, halach sprzedażowych i zapleczach. W zależności od miejsca przeznaczenia do dyspozycji mamy wykładziny homogeniczne (jednorodne) oraz heterogeniczne (wielowarstwowe);
  • panele winylowe LVT – idealnie odzwierciedlają wygląd tradycyjnej podłogi drewnianej, jednak są znacznie bardziej wszechstronne – są bardziej wytrzymałe w porównaniu do naturalnego pierwowzoru, a także gwarantują łatwiejszą pielęgnację. Co ważne, panele LVT mogą imitować nie tylko drewno, ale także ceramikę lub kamień, dzięki czemu idealnie dopasowują się do aranżacji całego lokalu;
  • wykładziny kauczukowe – w obiektach handlowych coraz częściej spotykamy się również z wykładzinami kauczukowymi, które są bardzo wytrzymałe, antypoślizgowe, trudnozapalne i odporne na ścieranie. Co więcej, ze względu na zbitą strukturę nie przyjmują one brudu, dzięki czemu są łatwe w utrzymaniu czystości;
  • płytki techniczne – to rozwiązanie polecane przede wszystkim do sklepów sportowych i budowlanych, gdzie niezwykle ważna jest odporność na uderzenia i zniszczenie. Dzięki specjalnemu systemowi zapięć podłoga wygląda atrakcyjnie, a sam montaż podłoża jest szybki i bezproblemowy.
     

Wykładzina do sklepu – cena

Cena wykładziny do sklepu zależy od rodzaju wybranego przez nas podłoża oraz konkretnego modelu, na który się zdecydujemy. W przypadku dobrej jakości wykładziny elastycznej PCV musimy liczyć się z kosztem na poziomie 25-40 zł/m2, natomiast ceny płytek winylowych LVT zaczynają się od około 50 zł/m2.